Photobucket
Berita Terkini :
Home » » Hapus PTPTN : Kerajaan BN Gagal Beri Harapan Kepada Rakyat

Hapus PTPTN : Kerajaan BN Gagal Beri Harapan Kepada Rakyat

Monday 2 April 2012 19:04

PAS Wilayah Persekutuan (PAS WP) menganggap kerajaan UMNO-BN telah gagal menyaingi Pakatan Rakyat apabila gagal menghapuskan Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN) yang membelenggu pelajar dan anak muda berbanding dengan tawaran Pakatan Rakyat untuk menghapuskannya sebaik sahaja memerintah Putrajaya kelak.

Bahkan, pemimpin BN juga menganggap jika PTPTN dihapuskan ianya akan membebankan kerajaan. Kenyataan ini menunjukkan betapa lemahnya kerajaan dalam menjaga kebajikan dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Kerajaan BN selama ini telah gagal mencari formula bagaimana pendidikan percuma peringkat tertinggi boleh ditawarkan kepada rakyat. Mereka tidak terfikir bahawa menghapuskan PTPTN tidak akan menjadikan negara bangkrap.

Sedangkan Pakatan Rakyat secara jelas memberi jaminan untuk menghapuskan PTPTN sekiranya berkuasa di Putrajaya kelak, suatu kenyataan yang amat ditunggu-tunggu oleh anak muda sekarang. Sudah tentu Pakatan rakyat tidak berjanji kosong dengan janji dan jaminan ini. Sepertimana janji Pakatan Rakyat di Selangor untuk memberikan air 20meter padu secara percuma, janji itu tertunai tanpa sedikitpun kerajaan Selangor menjadi bangkrap. Selain itu, banyak lagi janji Pakatan Rakyat seperti Skim Mesra Usia Emas, Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), Jom Shopping, Skim Rumah Pertamaku dan lain-lain lagi berjaya dilaksanakan satu demi satu.


PR juga berjanji supaya tol dihapuskan, suatu jaminan yang pasti akan melegakan rakyat terbanyak. Bagi BN, ia adalah mustahil kerana boleh menjejaskan periuk nasi segelintir elit korporat mereka yang berkepentingan. Bagi Pakatan Rakyat, ianya tidak sukar jika memandang kepada kepentingan dan keperluan rakyat yang lebih utama. Hakikatnya BN terpaksa menjilat ludah mereka sendiri apabila menghapuskan sebahagian kadar tol di lebuhraya Cheras-Kajang. Ini menandakan isu menghapuskan tol di lebuhraya bukan sesuatu yang mustahil, tetapi kerajaan mampu sekiranya mereka mahu memikirkan maslahat rakyat.

Justeru, PAS WP menganggap jaminan Pakatan Rakyat untuk menghapuskan PTPTN akan memberikan harapan baru kepada anak-anak muda setelah sekian lama mereka terjerat dengan masalah hutang pelajaran. Sejumlah sejuta pengundi muda yang ada Wilayah Persekutuan yang sebahagiannya adalah peminjam PTPTN, tidak sabar melakar perubahan dalam PRU ke 13 kerana setelah 54 tahun BN memerintah gagal menyelesaikan pelbagai masalah rakyat.


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Ketua Penerangan
PAS Wilayah Persekutuan

YOU MIGHT ALSO LIKE

0 comments:

Post a Comment

 

© Copyright Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan 2011 -2012 | Design by Mohd Yusof Hadhari